Príbeh lyžiarskej zjazdovky z Hrebienka do Smokovca

Autor: Michal Gažovič | 19.9.2011 o 9:00 | (upravené 19.9.2011 o 18:41) Karma článku: 16,58 | Prečítané:  4336x

Už sa stáva takmer pravidlom, že po každom silnejšom daždi sa pri stánku PNS v Starom Smokovci na hlavnej ceste objaví hrubá vrstva blata a štrku. VPS mesta Vysoké TA3 sa vždy činia a odstraňujú mechanizmami skazu, ktorú vraj narobila voda. Ak sa pozrieme na príčinu, prečo takýto stav nastáva, aj laikovi by bolo jasné, že voda nemôže byť braná na zodpovednosť, a že situácia sa bude opakovať a opakovať, ak sa neprikročí k systémovému riešeniu, teda riešeniu príčiny. Žiaľ, mechanizmy prichádzajúce tak povediac “s křížikem po funusu” v tomto prípade systémovú požiadavku nespĺňajú a Sizyfov kameň sa z kopca opäť skotúľa.

Tí čo majú štastie a prídu neskôr, si všimnú len akúsi špinu na ceste, no ľudia cestujúci cez Smokovec skoro ráno, sa niekedy cez toto blato musia autom prebrodiť. Niekedy netreba ísť ani autom a situáciu si turisti môžu zažiť na vlastnej koži, ako je dokreslené vo videu, ktoré mi podarovala kamarátka.

http://www.youtube.com/watch?v=gqY3EdAsMo8

Ak by sme sa pozreli do nedávnej minulosti, problém by sa dal načrtnúť v krátkosti asi takto. Po postavení zjazdovky sa na rozrušenom povrchu osadili jutové sieťe a silné odrážky z guľatiny, ktoré boli také veľké, že liezli pekne na nervy pri bicyklovaní. Na miestach, kde zjazdovku pretínali potôčiky, sa osadili rúry. Jutové siete boli voľakedy (a možno aj naďaľej sú) žiadaným tovarom a tak sa na určitých úsekoch začali “strácať”. Na niektorých miestach sa tráve podarilo uchytiť, ale v konečnej bilancii to nebolo také skvelé, no problémy sa nevyskytovali často. Po víchrici v roku 2004 sa zjazdovka- tak ako lyžiarský svah na Jakubkovej lúke s podobnou históriou- začal okrem iného využívať ako cesta na odvoz dreva a pohybovali sa po nej hlavne ťažké mechanizmy: TA3ovky, harvestery, forwardery (vývozné súpravy), terénne autá a i. Podľa toho, ako to vyzeralo na lesnom sklade v polovici zjazdovky (neodvezené drevo sivé od slnka prikryté novo dovezeným) by som si dovolil myšlienku, že dnes sa už po tejto “ceste” nedá ani drevo odvážať. Do dnešného dňa nám zo starej známej zjazdovky ostali naozaj len spomienky, lebo ona sa zmenila k nepoznaniu na eróznu rýhu vydranú “do kosti”. Jemná zemina sa pobrala niekam inam (ku stánku PNS, do rigolov, kanálov a potokov). Voda smerujúca voľakedy do rúr a ďaľej do lesa dnes tečie dole a vytvorila nový potok.
Pozývam na malú exkurziu do kúska TANAPu.

Tí čo pamätajú, možno ani nespoznajú. Pre istotu: začíname dole pri údolnej stanici lanovky.

Fotiek je veľa, dúfam že vydržíte, ale ako sa vraví: Lepšie raz vidieť, ako sto-krát počuť!

zanesenrigol.JPG

Intentzitu splavovania kamňov a pôdy dokresľuje zanesený rigol s mrežou pred koncom zjazdovky. Veď uznajte nikto by ho nestaval pod zemou.

P8301130.JPG

Voda, ktorá po dlhej púti naberá veľú rýchlosť eroduje stále hlbšie a hlbšie

P8301135.JPG

Detail erózie a veľkosti kameňov

P8301136.JPG

Erózia ide do hĺbky, jemná zemina v nenávratne

P8301138.JPG

Pozeral som do okolitého lesa, v ňom erózia nie je aj napriek tomu, že ide o kalamitnú plochu. Tento obrázok zobrazuje splaveniny z úseku vyššie, kde na zákrute vbehnú do lesa a tu ich vyplavuje von.

P8301140.JPG

O hĺbke erózie svedčí aj ukazujúci sa elektrický kábel a samotná rýha

P8301141.JPG

Zdá sa, že permanetný potok je to, čo na zjazdovke doteraz chýbalo

P8301143.JPG

Tí čo pamätajú, asi nepamätajú potok na zjazdovke

P8301146.JPG

Po odplavení jemnej pôdy ostávajú už len balvany

P8301149.JPG

Na zjazdovku sa napája niekoľko "dočasných približovacích liniek" samozrejme ani jedna nie je skultivovaná a erózia začína aj na nich

P8301151.JPG

Novo vybudovaný bike park z jari tohto roku už asi bikerom neposlúži, teda možno tým čo majú radi takéto extrémy

P8301153.JPG

Erózia v plnej kráse

P8301154.JPG

Len maličkosť, inač je všetko oukej

P8301155.JPG

Aha, jemná zemina...čakajte ju čoskoro dole priatelia...

P8301156.JPG

bez komentára

P8301158.JPG

Pod lesným skladom to nevyzerá o nič lepšie

P8301159.JPG

Pri sklade v plnej kráse

P8301161.JPG

Kopy dreva v polovici

P8301164.JPG

Ďaľšia cesta napájajúca sa na zjazdovku

P8301166.JPG

Porušená "pôda" tam, kde ešte je, aspoň sa jej pôjde lepšie dole kopcom

P8301170.JPG

Nad skladom v polovici zjazdovky

P8301172.JPG

Pozor odkrytý elektrický kábel! Hmm a ktože ho tak odkryl?

P8301175.JPG

Ďaľšia lesná cesta napája sa na zjazdovku hneď pod tabuľkou s odkrytým káblom

P8301177.JPG

Detail, trvalo udržateľného hospodárenia v lesoch. Ešte že tá PEFC certifikácia je aspoň na papieri

P8301180.JPG

Šetrný odvoz vývoznými súpravami

P8301181.JPG

A poďho vyššie až kam sa dá. Len prezradím, že na pravo bol (podľa mňa) uväznený červený pick-up. Vyzerá, že sa nedostal cez asi metrovú vrstvu blata v údolíčku.

P8301182.JPG

Odbočme k hlavnej téme. Sme opäť na zjazdovke

P8301183.JPG

bez komentára

P8301186.JPG

Tu je detail ako sa tesne nad sebou napájajú dve cesty na zjazdovku. Už začínam chápať pojem ochrany lesného pôdneho fondu

P8301187.JPG

strmo dole

P8301188.JPG

áno aj na bočných cestách už začala erózia

P8301190.JPG

úplne dočista...

P8301194.JPG

Na tých kameňoch znovu obnovíme les

P8301200.JPG

Ďaľšia prípojka tesne pod vrcholom

P8301204.JPG

A že z nej tešie voda a pôda za to ručím

P8301207.JPG

Uff, sme hore, posledná cestička čo sa napája.

P8301208.JPG

O chvíľu z nej ostanú len kamene.

Tak sme sa prešli, kúskom tatranskej prírody. Ak nabudúce budú úradníci mesta Vysoké TA3 zoškrabávať blato a odvážať kamene z ciest (samozrejme úradníci to len nariadia, zoškrabávať budú robotníci), možno im takáto exkurzia pomôže správne identifikovať problémy ktorým čelia.
V minulosti sa projekt zatrávnenia zjazdovky úplne nepodaril. Obávam sa, že bez pôdy to bude ešte tažšie, alebo budú potrebné veľké investície. Vzľadom na nepriaznivé snehové podmienky v TA3ách v posledných rokoch, bude na zjazdovke treba ešte viac snehu, aby sa na nej dalo lyžovať, teda je menšia pravdepodobnosť, že sa na nej lyžovať bude.

A čo na to lesníci, to sa patrí spoluobčanom púšťať do obce blato a kamene? Nenašlo by sa z peňazí z vyťaženého dreva aj trochu na poťažbovú úpravu pracoviska? Ak na to nie sú peniaze, ako sa zvykne vravieť, prečo to nedáte dodávateľom do zmluvy? Je to taký problém nezaplatiť faktúru, ak nebudú splnené podmineky? Alebo je v hre niečo iné? Možno kombinácia harvester-forwarder nie je správna technológia? Možno. Otázok je veľa, zatiaľ málo odpovedí. Žiaľ, práve od kompetentných.

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Jar predsedu Fica. Objavil protislovenskú prostitúciu (Schutzov týždeň)

Putinovi hrajú všetky karty. Trump, Fillon a teraz dohoda OPEC o zmrazenej ťažbe. Ešteže toho Kariakina zrušil Carlsen.

EKONOMIKA

Švédsko chce ako prvá krajina zrušiť hotovosť. Čo to prinesie?

Digitálna mena prináša podľa ekonómov niekoľko výhod.


Už ste čítali?